Monday, June 5

TTC: Spotting


Hi!

Lama tak cerita pasal TTC. So hari aku nak cerita pasal TTC. Ha? Taklah aku tak pregnant lagi. Sama je macam dulu hehehe. Tuhan tak bagi rezeki anak lagi. Rezeki yang lain tu syukur sentiasa melimpah-limpah hehe.

First day of the last period: 17.05.17
Next period: 15.06.17
Cycle day: 27 - 30
Ovulation: 31.05.17

Hari ni CD 20, 5 DPO . Hari ni masuk hari ketiga aku spotting. Brownish. Aku start spotting pada 3 DPO. Tak tahu la kenapa tiba-tiba spotting. Aku pregnant ke? Ada penyakit tersembunyi ke?


Aku try google cari jawapan. Mostly aku baca dari website from oversea. Ada yang kata too early untuk implantation bleeding. Ada juga yang pernah alami spotting seawal 2 DPO dan akhirnya pregnant. Ada yang kata mungkin ovulation spotting. Dan yang menakutkan ada yang kata spotting pun tanda awal cyst.

Seriously this is first time in my life aku spotting between period. Period bulan lepas dah habis. Next period pun lama lagi. Spotting 12 hari sebelum period hmmm..? Nak kata aku pregnant hmm tak ada symptoms lain.

Nak try UPT tapi terlalu awal. Membazir je. Kalau jumpa doctor pun mesti doctor suruh datang balik after 2 weeks.

Oh ye, kalau spotting boleh puasa tak? Hukumnya sama macam period ke? Sejak spotting tu aku tak pernah lagi ponteng puasa. Yang tahu tu tolong jawab please.

Hmmm tak apa la. Aku nak tunggu cuti Nuzul Al-Quran baru aku try UPT.

I will update soon!


1 comment:

  1. InshaAllah boleh berpuasa, jika tompokan itu tidak diikuti dengan darah dan ia juga bukan dalam waktu kitaran haid kan

    ReplyDelete